حالات و بیماری ها

داروی رشد دندان:اساس کار و زمان ورود به بازار

کشف دارویی که ممکن است باعث رشد مجدد دندان شود

داروی رشد دندان؟!همانطور که میدانید هنگامی که ما بالغ می شویم، دندان ها دوباره رشد نمی کنند به همین دلیل مهم است که آنها را تا جایی که می توانیم تمیز و سالم نگه داریم.

با این حال، این چیزی است که دانشمندان اکنون به دنبال تغییر آن هستند.

اعلام شده است که آزمایش‌های بالینی برای درمان بالقوه رشد مجدد دندان در جولای 2024 آغاز می‌شود که براساس دهه‌ها تحقیق در این زمینه است. اگر این آزمایشات موفقیت آمیز باشد، داروهای درمانی ممکن است تا سال 2030 در دسترس باشند.

 

تیمی از موسسه تحقیقات پزشکی در بیمارستانی در ژاپن مسئول این کارآزمایی است که افراد مبتلا به آنودنتیا را هدف قرار می دهد، انودنتیا یک بیماری ژنتیکی نادر است که مانع از رشد طبیعی دندان های شیری و دندان های بالغ می شود.

 

این درمان در ابتدا کودکان خردسال مبتلا به این عارضه را مورد هدف قرار می‌دهد، اما محققان فکر می‌کنند که می‌تواند به طور گسترده‌تری نیز مورد استفاده قرار گیرد – برای مثال در افرادی که مشکلات دندانی رایج‌تری دارند، مانند بیماری های لثه.

 

رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو گفت: «ایده رشد دندان‌های جدید رویای هر دندان‌پزشکی است. من از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم روی این موضوع کار می‌کردم. مطمئن بودم که می‌توانم آن را محقق کنم.»

اساس کار داروی رشد مجدد دندان

روش کار به این صورت است: محققان با یافتن پیوندی بین یک ژن خاص به نام USAG-1 و محدودیت‌های رشد دندان در موش‌ها، سپس به سراغ آزمایش‌هایی رفتند که سعی در جلوگیری از بیان USAG-1 داشتند.

آنتی بادی کشف شد که می تواند به طور ایمن برخی از فعالیت های USAG-1 را در موش ها مسدود کند، بدون اینکه منجر به عوارض جانبی جدی شود که منجر به رشد دندان می شود.

مرحله بعدی این است که ببینیم آیا می توان همان واکنش های شیمیایی را در انسان کنترل کرد یا خیر.

 

ما در حال حاضر در مورد پتانسیل صحبت می کنیم تا واقعیت، اما ممکن است بتوان از داروی جدید برای تحریک رشد نسل سوم دندان ها در دهان، پس از دندان های شیری و دندان های بزرگ بالغ استفاده کرد.

 

همانطور که محققان در یک بررسی علمی اخیر اشاره کردند، مزیت این رویکرد این است که رشد دندان ها به روشی طبیعی و از طریق فرآیندی به نام سیگنال دهی پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) تحریک می شود.

 

بدن ما به طور طبیعی کار را بدون نیاز به مهندسی پیچیده سلول های بنیادی انجام می دهد.

 

این تیم همچنین پیشنهاد می‌کند که پیشرفت‌ها در فناوری اسکن (مانند طیف‌سنجی جرمی، برای مثال) شناسایی نشانگرهای زیستی را آسان‌تر می‌کند که نشان‌دهنده افزایش افرادی است که بیشترین سود را از درمان می‌برند.

ممکن است چالش هایی در کنترل شکل، محل و تعداد دندان های رویش مجدد وجود داشته باشد. همانطور که دکتر ارین کندی از انجمن دندانپزشکی آمریکا تاکید کرد، از آنجایی که این تحقیق بر روی مدل های حیوانی انجام شده است، کاربرد آن برای انسان هنوز تقریبا نامشخص است.

 

اگر تحقیقات آینده موفقیت آمیز باشد، پتانسیل این دارو می تواند برای رسیدگی به شرایط رایج تری که منجر به از دست دادن دندان می شود، مانند بیماری لثه، گسترش یابد.

محققان می نویسند: “درمان آنتی بادی ضد USAG-1 در موش ها برای بازسازی دندان موثر است و می تواند پیشرفتی در درمان ناهنجاری های دندانی در انسان باشد.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا