بیوشیمی

کلسترول خوب یا HDL چیست؟

در این مقاله راجع به کلسترول خوب توضیحات مفیدی خدمتتان ارائه خواهد شد.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در تمام سلول های بدن شما وجود دارد. کبد شما کلسترول تولید می کند و همچنین در برخی غذاها مانند گوشت و لبنیات وجود دارد. بدن شما برای عملکرد صحیح به مقداری کلسترول نیاز دارد. اما وجود کلسترول بیش از حد در خون خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

HDL و LDL چیست؟

HDL و LDL دو نوع لیپوپروتئین هستند که ترکیبی از چربی (لیپید) و پروتئین هستند. لیپیدها باید به پروتئین ها متصل شوند تا بتوانند در خون حرکت کنند. HDL و LDL اهداف مختلفی دارند:

 

HDL که گاهی اوقات به آن کلسترول “خوب” می گویند کلسترول را از سایر قسمت های بدن به کبد شما برمی گرداند. سپس کبد شما کلسترول را از بدن تان خارج می کند.

LDL مخفف لیپوپروتئین های با چگالی کم است که به ان کلسترول بد هم میگویند.

HDL مخفف “لیپوپروتئین با چگالی بالا” است. هر بیت کلسترول HDL یک حباب میکروسکوپی است که از لبه ای از لیپوپروتئین تشکیل شده است که مرکز کلسترول را احاطه کرده است. ذرات کلسترول HDL در مقایسه با انواع دیگر ذرات کلسترول متراکمتر است، بنابراین به آن چگالی بالا می گویند.

 

کلسترول همه چیز بد نیست. در واقع، کلسترول یک چربی ضروری است. ثبات را در هر سلول بدن شما فراهم می کند.

برای حرکت در جریان خون، کلسترول باید توسط مولکول های کمکی به نام لیپوپروتئین ها منتقل شود. هر لیپوپروتئین ترجیحات خاص خود را برای کلسترول دارد و هر یک با کلسترولی که حمل می کند متفاوت عمل می کند.

کارشناسان معتقدند کلسترول HDL ممکن است به روش‌های مفیدی عمل کند که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد:

کلسترول HDL کلسترول LDL یا “بد” را از بین می برد.

HDL با انتقال کلسترول LDL به کبد، جایی که می تواند دوباره پردازش شود، کلسترول LDL را  درخون کاهش می دهد.

کلسترول HDL به عنوان یک خدمه نگهدارنده برای دیواره داخلی (اندوتلیوم) عروق خونی عمل می کند. آسیب به دیواره های داخلی اولین مرحله در روند تصلب شرایین است که باعث حملات قلبی و سکته می شود. HDL دیوار رگ ها را تمیز می کند و آن را سالم نگه می دارد.

 

به طور کلی، افراد با HDL بالا در معرض خطر کمتری برای بیماری قلبی هستند. افرادی که HDL پایینی دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

 

اگر سطح کلسترول HDL پایین باشد چه کاری می توانم انجام دهیم؟

اگر HDL شما پایین است، می توانید چندین مرحله را برای افزایش سطح HDL و کاهش خطر بیماری قلبی انجام دهید:

  • ورزش

ورزش هوازی به مدت 30 تا 60 دقیقه در بیشتر روزهای هفته می تواند به افزایش HDL کمک کند.

  • ترک سیگار

دود تنباکو HDL را کاهش می دهد و ترک ان می تواند سطح HDL را افزایش دهد.

  • وزن مناسب

علاوه بر بهبود سطح HDL، اجتناب از چاقی خطر بیماری قلبی و چندین بیماری دیگر را کاهش می دهد.

 

در موارد خاص، پزشک ممکن است داروهایی را برای بهبود سطح کلسترول شما توصیه کند. به یاد داشته باشید که عوامل متعددی علاوه بر کلسترول در ایجاد بیماری قلبی نقش دارند. دیابت، سیگار، فشار خون بالا، چاقی و ژنتیک همگی مهم هستند.

 

از آنجایی که عوامل زیادی در ایجاد بیماری قلبی نقش دارند، کلسترول همه چیز نیست. افراد با کلسترول HDL طبیعی ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوند. و افرادی که سطح HDL پایینی دارند می توانند قلب سالمی داشته باشند. با این حال، به طور کلی، افرادی که کلسترول HDL پایینی دارند، نسبت به افرادی که سطح HDL بالایی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

کارشناسان توصیه می کنند اکثر افراد عادی هر پنج سال یک بار آزمایش کلسترول را پیگیری کنند. افرادی که دارای پانل های چربی غیرطبیعی هستند یا دارای سایر عوامل خطر هستند، ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر کلسترول داشته باشند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا