تجهیزات ازمایشگاه

انواع میکروپیپت یا سمپلر|محدوده سایزی میکروپیپت ها

انواع میکروپیپت:

 

میکروپیپت ها ک به انها سمپلر هم گفته میشود از اجزای ضروری هر ازمایشگاه اند که در زیر انواع انهارا برای شما معرفی کرده ایم

میکروپیپت ها را می توان بسته به موارد زیر طبقه بندی کرد:

 

تقسیم بندی بر اساس قاعده کار:

پیستون دو عملکرد زیر را انجام می دهد:

Air Displacement Micropipette:

این نوع میکروپیپت بر اساس اصل جابجایی هوا کار می کند. از یک پیستون تشکیل شده است که به ترتیب با بالا و پایین رفتن حباب هوا، نمونه های مایع را جذب و توزیع می کند. مکانیسم داخلی پیپت در تماس مستقیم با نمونه/مایع قرار نمی گیرد. در عوض، یک نوک میکروپیپت یکبار مصرف برای کشیدن مایع به داخل پیپت و پخش آن استفاده می شود.

 

Positive Displacement Micropipette:

در این پیپت ها، پیستون در تماس مستقیم با نمونه قرار می گیرد. نوک یکبار مصرف در میکروپیپت با جابجایی مثبت یک میکروسرنگ است که از یک مویرگ و یک پیستون (قسمت داخلی متحرک) تشکیل شده است که مستقیماً مایع را جابجا می کند.

 

بر اساس مکانیسم عملیاتی:

میکروپیپت مکانیکی:

این مورد به صورت دستی بر اساس مکانیزم فنر محور پیستون کار می کنند.

میکروپیپت الکترونیکی:

یک میکروپیپت الکترونیکی عمدتاً خودکار است. تنفس و پخش مایع به جای فشار دادن و فشار دادن پیستون دستی توسط دکمه های تک لمسی انجام می شود. پیپت‌های الکترونیکی همچنین اغلب به کاربر امکان می‌دهند برنامه‌های سفارشی روی دستگاه ایجاد کنند که به پیپت‌ها اجازه می‌دهد تا با نیازهای برنامه‌های مختلف مطابقت داشته باشند.

 

بر اساس تعداد کانال ها:

میکروپیپت تک کاناله:

میکروپیپت تک کاناله ای است که دارای یک کانال برای آسپیراسیون یا پخش مایع است.

 

میکروپیپت چند کاناله:

اینها  دارای چندین کانال برای آسپیراسیون یا پخش مایع اند. انواع میکروپیپت چند کاناله معمولی موجود عبارتند از 8 کانال، 12 کانال و 16 کانال. میکروپیپت های چند کاناله، حجم کاری میکروپیپت تک کانالی را هنگام کار با حجم زیاد نمونه کاهش می دهد.

حجم/ظرفیت:

میکروپیپت با حجم ثابت:

در میکروپیپت با حجم ثابت، حجم مایعی که باید آسپیره یا توزیع شود ثابت می ماند. این میکروپیپت ها زمانی استفاده می شوند که حجم یکسانی از مایع چندین بار توزیع شود.

 

میکروپیپت حجم متغیر:

دارای حداقل و حداکثر محدوده حجمی خاص است. بسته به نیاز کاربر می‌توان حجم مایعی را که قرار است تنفس یا توزیع شود (در محدوده حجم دستگاه) تنظیم کرد.

 

اندازه و محدوده / مشخصات فنی سمپلر ها:

میکروپیپت ها در حجم های مختلف از 0.1 میکرولیتر تا 100000 میکرولیتر در دسترس هستند. انواع رایج میکروپیپت‌های حجم متغیر تک کانالی به همراه محدودیت‌های خطای مجاز آنها که در استاندارد ISO 8655-2 مشخص شده است، در زیر فهرست شده‌اند.

آنها گاهی اوقات به عنوان پیپت های P10، P20، P1000، P5000 بر اساس حداکثر حجمی که می توان با استفاده از پیپت آسپیره یا پخش کرد، نامیده می شود. به عنوان مثال، یک میکروپیپت 0.5-10 ul معمولاً به عنوان پیپت P10 شناخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا