مواد غذایی

دانه سویا:10 خاصیت مهم،ارزش غذایی،عوارض جانبی

دانه سویا که از گونه‌ای از حبوبات به دست می‌آید، فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است.این دانه حاوی مهمترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

سویا علاوه بر ارائه پروتئین با کیفیت بالا، سرشار از چربی های اشباع شده، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و فیتواستروژن است.

محصولات مختلف مبتنی بر سویا در بازار موجود است و به دلیل تقاضای زیاد در بین جمعیت گیاهخوار، محبوبیت زیادی به دست آورده اند.

به گفته متخصصان سلامت، دانه سویا برای حفظ یک سبک زندگی سالم بسیار ضروری است.

 

ارزش غذایی دانه سویا

دانه سویا سرشار از پروتئین است. همچنین دارای مقدار مناسبی چربی و کربوهیدرات است که به عملکرد صحیح بدن کمک می کند. 100 گرم دانه سویا پخته شده پیشنهاد می شود:

9 گرم چربی

16.6 گرم پروتئین

9.9 گرم کربوهیدرات

173 کالری

 

مزایای سلامتی ثابت شده سویا

مردم برای سال ها از دانه های سویا در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می کنند. این یک غذای بسیار مغذی است که به ویژه برای گیاهخواران در دسترس است. در اینجا برخی از فواید عالی سویا برای سلامتی آورده شده است.

 

  • درمان اختلالات خواب:

بسیاری از مردم ممکن است از این فواید غیرعادی دانه سویا برای سلامتی آگاه نباشند. دانه سویا پتانسیل درمان علائم اختلال خواب را دارد. افرادی که از بی خوابی رنج می برند باید دانه های سویا را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

در یک مطالعه ژاپنی، مصرف بیشتر ایزوفلاون ها با طول مدت و کیفیت خواب بهتر مرتبط بود. سویا به عنوان منابع غنی ایزوفلاون ها می تواند در این زمینه مفید باشد

وجود مقدار زیادی منیزیم در دانه سویا به طور مستقیم با بهبود کیفیت و طول مدت خواب مرتبط است.

 

  • مدیریت دیابت:

آیا می دانید که خوردن دانه های سویا به طور منظم ممکن است به شما در مدیریت دیابت کمک کند؟ خوب، به لطف توانایی آن در تولید گیرنده های انسولین! اگر قبلاً از دیابت رنج می‌برید، بیماری شما را به طور موثر مدیریت می‌کند و از آسیب‌های بیشتر ناشی از بیماری جلوگیری می‌کند.

مکمل رژیم غذایی با دانه سویا می تواند به بهبود کنترل گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین، فیبر غذایی و مواد معدنی ممکن است به این اثر کمک کنند.

فیتواستروژن ها و پپتیدهای سویا آنها نیز ممکن است در این زمینه کمک کنند. آنها بار قندی این حبوبات را کاهش می دهند و برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند .

مقدار کربوهیدرات موجود در دانه سویا بسیار کم است. به همین دلیل است که کارشناسان مراقبت های بهداشتی اغلب به افراد پیشنهاد می کنند که این غذای ایده آل را در رژیم غذایی معمول خود بگنجانند. دانه سویا دارای خواص ضد دیابتی است.

جالب توجه است که محصولات تخمیر شده سویا (مانند ناتو، تمپه، دونجانگ و کوچوجان) به عنوان عوامل ضد دیابت بهتر عمل می کنند.

 

  • گردش خون را بهبود می بخشد:

بر اساس مطالعات اخیر، دانه سویا حاوی آهن و مس است که اجزای حیاتی در تولید گلبول‌های قرمز خون (RBCs) هستند. گردش خون را به طور موثر بهبود می بخشد.

زنانی که از مرحله پس از یائسگی رنج می برند می توانند دانه سویا/غذای پخته شده با دانه سویا را انتخاب کنند. این به مدیریت علائم کمک می کند و بدن را در انجام تقریباً همه کارها فوق العاده کارآمد می کند.

 

  • ضروری برای بارداری:

دانه سویا منبع عالی اسید فولیک و کمپلکس ویتامین B است. این اجزا برای زنانی که در مرحله بارداری خود هستند بسیار مهم است. کارشناسان معتقدند که آهن و ویتامین B برای رشد جنین ضروری است.

بسیاری از زنانی که به نیازهای تغذیه ای خود توجه نمی کنند، تمایل دارند نوزادانی با نقص مادرزادی به دنیا بیاورند. بنابراین، مطمئن شوید که در دوران بارداری با مشورت پزشک مقدار کافی دانه سویا مصرف می کنید.

 

  • دارای خواص ضد سرطانی:

وجود آنتی اکسیدان ها در دانه سویا آن را به یک ماده غذایی ایده آل تبدیل می کند که می تواند از چندین نوع سرطان پیشگیری کند. با حذف رادیکال های آزاد از بدن و کشتن سلول هایی که مسئول توسعه سرطان هستند، عمل می کند.

دانه های سویا سلول های سالمی را در بدن تولید می کنند. افرادی که از سرطان رنج می برند می توانند دانه های سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا می تواند اثرات پس از درمان را کاهش دهد.

سویا نه تنها سلامت کلی شما را تضمین می کند، بلکه از ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند دیابت، سرطان و نقایص مادرزادی نیز جلوگیری می کند.

 

  • ارتقا سلامت قلب

دانه های سویا نیز به لطف ایزوفلاون هایشان با فواید قلبی عروقی مرتبط هستند.

ایزوفلاون های سویا سطح کلسترول بد (LDL) را در خون شما کاهش می دهند به طوری که رادیکال های آزاد برای تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک بر روی آن اثر نمی گذارند. اگر این پلاک‌ها تشکیل شوند، منجر به التهاب رگ‌های خونی می‌شوند و در نتیجه باعث آترواسکلروز می‌شوند.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که وجود سویا در رژیم غذایی می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. دانه سویا می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند، که یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است .

 

  • جلوگیری از بیماری های اسنخوانی در زنان

یائسگی نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی است. همچنین با کاهش سطح استروژن مشخص می شود. استروژن علاوه بر تنظیم قاعدگی، در حفظ و محافظت از استخوان ها نیز حیاتی است. از این رو، بخش بزرگی از زنان یائسه با از دست دادن استخوان یا در معرض خطر بالای بیماری های استخوانی هستند.

برخی تحقیقات وجود دارد که شیر سویا می تواند با پوکی استخوان در زنان یائسه ارتباط معکوس داشته باشد.

 

  • میتواند موهای شما را تقویت کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های ساخته شده از سویا ممکن است به درمان طاسی کمک کند.

طبق گزارش‌ها، مصرف مکرر نوشیدنی سویا ازشما در برابر طاسی متوسط تا شدید محافظت می‌کند.

نوشیدنی های سویا سرشار از ایزوفلاونزی هستند. چندین گزارش بیان می کنند که ایزوفلاون ها می توانند از سر در برابر طاسی محافظت کنند.

 

  • محافظت از پوست

دانه های سویا اثرات ضد التهابی، محرک کلاژن، آنتی اکسیدان، روشن کننده پوست و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش از خود نشان می دهند.

آنها حاوی مواد فعال زیستی مانند تانن ها، ایزوفلاونوئیدها، مهارکننده های تریپسین و پروآنتوسیانیدین هستند. عصاره های غنی از این اجزاء در زیبایی و پوست مفید هستند.

مهارکننده‌های تریپسین سویا (پروتئین خاصی در سویا) دارای خواص رنگ‌زدایی هستند. در مطالعات، آنها می توانند رسوب رنگدانه را کاهش دهند.

در مطالعات موش، عصاره سویا چین و چروک و التهاب ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش داد. آنها همچنین کلاژن را تقویت می کنند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند.

 

  •  مدیریت وزن و سطح کلسترول

چندین مطالعه حیوانی و انسانی ثابت کرده است که مصرف پروتئین سویا به مدیریت وزن بدن و توده چربی کمک می کند. سویا با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید پلاسما به شما کمک می کند.

در یک ازمایش مدل حیوانی مشاهده شد که موش‌های تغذیه شده با پروتئین سویا نسبت به موش‌هایی که از کازئین استفاده می‌کردند وزن بدن کمتری داشتند. سطح تری گلیسیرید پلاسما و کبد آنها نیز پایین گزارش شده است .

 

عوارض جانبی و آلرژی های سویا

سویا زمانی که به صورت خوراکی در مقادیری که معمولاً در غذا یافت می شود و به عنوان دافع حشرات در مقادیر توصیه شده روی پوست استفاده می شود، برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. سویا با کیفیت دارویی در صورت استفاده به عنوان مکمل غذایی در تغذیه داخل وریدی نیز بی خطر است.

سویای فرآوری شده (کسری غیر صابونی از سویا) تا 6 ماه به طور ایمن در مطالعات تحقیقاتی استفاده شده است. با این حال، برخی از عوارض جانبی سویا عبارتند از: آلرژی در افرادی که به سویا و سایر محصولات سویا حساس هستند، مشکلاتی مانند ژنیکوماستی، تغییرات خلق و خو و چاقی که در مردان به دلیل افزایش سطح استروژن بارزتر است.

سویا و سایر فرآورده های سویا دارای تعدادی مواد معدنی و ترکیباتی هستند که می توانند عوارض جانبی مختلفی بر بدن انسان داشته باشند، اما بیشتر این مواد معدنی در معرض حرارت یا پخت و پز اثرات خود را از دست می دهند.

شواهد حکایتی نشان می دهد که مصرف بیش از حد سویا ممکن است منجر به یبوست، حالت تهوع و نفخ شود. با این حال، تحقیقات محدود به حمایت از این است.

 

بنابراین، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در مورد مزایا و معایب این حبوبات صحبت کنید و متوجه شوید که آیا برای بدن شما مناسب است یا خیر. فقط در این صورت است که می توان یک اندازه مصرفمناسب برای شما تعیین کرد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا