مواد غذایی

مزایای مصرف فیبر برای بدن

فیبر چیست:انواع و مزایای مصرف فیبر

 

فیبر یک ماده مغذی ضروری است که بدن ما برای حفظ عملکرد صحیح خود به آن نیاز دارد. فیبر درواقع نوعی کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات یافت می شود.

فیبر توسط بدن ما هضم یا جذب نمی شود، به این معنی که تا حد زیادی دست نخورده از سیستم گوارش ما عبور می کند و فواید سلامتی متعددی را به ارمغان می اورد.

انواع فیبر

دو نوع فیبر محلول و نامحلول وجود دارد و هر دو نوع دارای مجموعه ای از مزایای منحصر به فرد خود هستند.

فیبر محلول در آب حل می شود و یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که روند هضم را کند می کند. این نوع فیبر به ویژه در کاهش کلسترول و تنظیم سطح قند خون موثر است.

فیبر نامحلول، از سوی دیگر، حجم زیادی به رژیم غذایی اضافه می کند و به حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

 

چراباید فیبر مصرف کنیم؟

مزایای مصرف غذاهای حاوی فیبر

دلایل مهمی وجود دارد برای اینکه چرا باید فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهیم:

 

  1. ارتقا سلامت دستگاه گوارش

فیبر با منظم نگه داشتن حرکات روده، جلوگیری از یبوست و دیورتیکولیت نقش مهمی در ارتقای سلامت دستگاه گوارش دارد. فیبر نامحلول به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می کند و روده ها را سالم نگه می دارد.

همچنین فیبر به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند و از یبوست و اسهال جلوگیری می کند. فیبر محلول، در عین حال، به کند کردن روند هضم کمک می کند و به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی بیشتری را از غذا جذب کند.

 

  1. به کنترل سطح قند خون کمک می کند

فیبر محلول هضم کربوهیدرات ها را کند می کند که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. همچنین جذب قند در جریان خون را کاهش می دهد و آن را به یک ماده مغذی مهم برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت تبدیل می کند.

فیبر محلول که در غذاهایی مانند جو، لوبیا و میوه ها یافت می شود، یک ماده ژل مانند در معده ایجاد می کند و جذب گلوکز در جریان خون را کند می کند. در نتیجه، به تثبیت سطح قند خون و جلوگیری از جهش ناگهانی و تصادف کمک می کند.

 

  1. کاهش سطح کلسترول 

فیبر محلول با اتصال به کلسترول در سیستم گوارش و حذف آن از بدن به کاهش سطح کلسترول LDL (بد) کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف بین 5 تا 10 گرم فیبر محلول در روز می تواند سطح LDL را تا 5 درصد کاهش دهد.

 

  1. به کاهش وزن کمک می کند

فیبر حجم زیادی را به رژیم غذایی اضافه می کند و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم و کمتر بین وعده های غذایی میان وعده بخوریم. این همچنین روند هضم را کند می کند و به بدن اجازه می دهد کالری کمتری جذب کند و در عین حال برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

  1. کمک به سلامت قلب 

محققان دریافته‌اند افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که فیبر کمتری مصرف می‌کنند کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. اعتقاد بر این است که مزایای کاهش کلسترول فیبر محلول و خواص ضد التهابی غذاهای غنی از فیبر به این اثر محافظتی کمک می کند.

 

  1. کاهش خطر ابتلا سرطان 

اعتقاد بر این است که فیبر با تقویت سیستم گوارشی سالم، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر انواع سرطان را کاهش می دهد. فیبر نامحلول موجود در سبوس گندم، نان سبوس دار و آجیل به ویژه در برابر سرطان محافظت می کند.

 

  1. تقویت سیستم ایمنی 

فیبر قابل تخمیر توسط باکتری های روده، مانند نشاسته مقاوم، به عنوان پری بیوتیک شناخته می شود. نقش حیاتی در تغذیه باکتری های مفید در میکروبیوم روده ایفا می کند که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. پری بیوتیک ها می توانند به افزایش تعداد باکتری های مفید در روده، کمک به هضم و بهبود سلامت کلی کمک کنند.

 

8.کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن:

مصرف منظم فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مختلف مرتبط است. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی با فیبر بالا با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان کولورکتال و انواع خاصی از اختلالات گوارشی مرتبط است.

مکانیسم‌های دقیق پشت این اثرات محافظتی هنوز در حال مطالعه است، اما اعتقاد بر این است که توانایی فیبر برای بهبود هضم، تنظیم قند خون و ارتقای یک محیط سالم روده ممکن است به این مزایا کمک کند.

بحث و نتیجه گیری

فیبر یک ماده مغذی ضروری است که می تواند به ارتقای سلامت گوارش، تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول، کمک به کاهش وزن، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

افزودن ناگهانی مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی تان میتواند باعث ایجاد عوارض گوارشی شود پس بهتر است فیبر مصرفی تان را پله پله افزایش دهید.

مهم است که از یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع غذاهای غنی از فیبر باشد، استفاده کنید تا مطمئن شوید که حداکثر فواید را از این ماده مغذی حیاتی دریافت می کنید.

با گنجاندن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات در رژیم غذایی خود، می توانید به راحتی نیاز روزانه خود به فیبر را تامین کنید و از زندگی سالم تری لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا