میکروبیولوژی

پاتوژن چیست|معرفی انواع پاتوژن

پاتوژن چیست؟

 

پاتوژن ارگانیسمی است که باعث بیماری می شود.

بدن شما به طور طبیعی پر از میکروب است. با این حال، این میکروب‌ها تنها در صورتی مشکل ایجاد می‌کنند که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده باشد یا اگر بتوانند وارد یک بخش استریل بدن شما شوند.

عوامل بیماری زا متفاوت هستند و می توانند با ورود به بدن باعث بیماری شوند.

تنها چیزی که یک پاتوژن برای رشد و بقا نیاز دارد یک میزبان است. هنگامی که پاتوژن خود را در بدن میزبان قرار می دهد، از پاسخ های ایمنی بدن جلوگیری می کند و از منابع بدن برای تکثیر قبل از خروج و انتشار به میزبان جدید استفاده می کند.

عوامل بیماری زا بسته به نوع آنها از چند راه قابل انتقال هستند. آنها می توانند از طریق تماس با پوست، مایعات بدن، ذرات معلق در هوا، تماس با مدفوع و لمس سطحی که توسط یک فرد آلوده لمس شده است پخش شوند.

 

انواع پاتوژن

 

انواع مختلفی از پاتوژن ها وجود دارد، اما ما بر روی چهار نوع رایج تمرکز خواهیم کرد: ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها.

ویروس ها

ویروس ها از یک قطعه کد ژنتیکی مانند DNA یا RNA ساخته شده اند و با پوششی از پروتئین محافظت می شوند. هنگامی که شما آلوده می شوید، ویروس ها به سلول های میزبان در بدن شما حمله می کنند. سپس از اجزای سلول میزبان برای تکثیر استفاده می کنند و ویروس های بیشتری تولید می کنند.

پس از تکمیل چرخه تکثیر، این ویروس های جدید از سلول میزبان آزاد می شوند. این معمولا به سلول های آلوده آسیب می زند یا از بین می برد.

برخی از ویروس ها می توانند قبل از تکثیر مجدد برای مدتی غیر فعال بمانند. هنگامی که این اتفاق می افتد، به نظر می رسد که یک فرد از عفونت ویروسی بهبود یافته است، اما دوباره بیمار می شود.

آنتی بیوتیک ها ویروس ها را از بین نمی برند و بنابراین به عنوان درمانی برای عفونت های ویروسی بی اثر هستند. بسته به نوع ویروس، گاهی اوقات می توان از داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

باکتری ها

باکتری ها میکروارگانیسم هایی هستند که از یک سلول ساخته شده اند. آنها بسیار متنوع هستند، شکل ها و ویژگی های متنوعی دارند و تقریباً در هر محیطی از جمله در داخل و روی بدن شما زندگی می کنند. همه باکتری ها باعث عفونت نمی شوند. آنهایی که می توانند باکتری پاتوژن نامیده می شوند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما توسط یک ویروس آسیب می بیند، بدن شما می تواند بیشتر مستعد عفونت های باکتریایی باشد. حالت بیماری ناشی از یک ویروس، باکتری های معمولی بی ضرر را قادر می سازد تا بیماری زا شوند.

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند. برخی از گونه‌های باکتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و درمان آن‌ها را دشوار می‌کنند. به گفته منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت (WHO) این می تواند به طور طبیعی اتفاق بیفتد، اما به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها نیز اتفاق می افتد.

قارچ

میلیون ها گونه قارچی مختلف روی زمین وجود دارد. فقط 300 منبع معتبر یا بیشتر شناخته شده است که باعث بیماری می شود. قارچ ها را می توان تقریباً در همه جای محیط، از جمله داخل خانه، خارج از منزل و روی پوست انسان یافت. هنگامی که بیش از حد رشد می کنند باعث عفونت می شوند.

سلول های قارچی حاوی یک هسته و سایر اجزا هستند که توسط یک غشاء و یک دیواره سلولی ضخیم محافظت می شوند. ساختار آنها می تواند کشتن آنها را سخت تر کند.

 

انگل ها

انگل ها ارگانیسم هایی هستند که مانند حیوانات کوچک رفتار می کنند، در یک میزبان یا روی یک میزبان زندگی می کنند و از میزبان یا به قیمت آن تغذیه می کنند. اگرچه عفونت های انگلی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع تر است، اما می تواند در هر جایی رخ دهد.

سه نوع اصلی از انگل ها می توانند باعث بیماری در انسان شوند. این شامل:

تک یاخته ها، موجودات تک سلولی هستند که می توانند در بدن شما زندگی کرده و تکثیر شوند

کرم ها، موجودات بزرگتر و چند سلولی هستند که می توانند در داخل یا خارج از بدن شما زندگی کنند و معمولا به عنوان کرم شناخته می شوند.

انگل‌های خارجی، که ارگانیسم‌های چند سلولی هستند که روی پوست شما زندگی می‌کنند یا از آن تغذیه می‌کنند، از جمله برخی از حشرات، مانند کنه و پشه

آنها می توانند از راه های مختلفی پخش شوند، از جمله از طریق خاک، آب، غذا و خون آلوده، همچنین از طریق تماس جنسی و از طریق نیش حشرات.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا