بیوشیمیبیوفیزیک

انانتیومرچیست:مشخصات و ویژگی های انانتیومر

انانتیومر های +و- و ویژگی های انانتیومر ها

 

ایزومر به ترکیباتی گفته میشود که دارای فرمول بسته یکسان اما فرمول گسترده متفاوت

انانتیومر نوعی ایزومری است که در ان دو ترکیب تصویر ایینه ایی یکدیگر هستند.

همانطور که گفته شد یک ترکیب کایرال و تصویر آینه ای آن به عنوان “انانتیومر” نامیده می شود. بنابراین، می‌توانیم انانتیومرها را به عنوان دو استریو ایزومر که حاوی اتم‌های کربن نامتقارن هستند و به عنوان تصاویر آینه‌ای غیرقابلانطباق به یکدیگر مرتبط هستند، تعریف کنیم.

مشخصات انانتیومر ها

انانتیومرها تنها در فعالیت نوری خود، یعنی جهتی که نور پلاریزه صفحه را در آن می چرخانند، متفاوت هستند. اگر یک انانتیومر نور پلاریزه شده را به سمت راست یا در جهت عقربه های ساعت بچرخاند، به آن ایزومر (+) یا دکستروچر می گویند.

از سوی دیگر، اگر نور پلاریزه صفحه به سمت چپ یا در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخد، استریوایزومر به عنوان (-) یا ایزومر چرخشی نامیده می‌شود. انانتیومرها دارای خواص فیزیکی یکسانی هستند، به جز جهتی که نور پلاریزه صفحه را در آن می چرخانند.

هنگام قرارگیری در یک محیط متقارن، ملکولهای انانتیومر مشابه  ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی یکسانی دارند  به غیر از آن که در اندازه‌هایی برابر اما در جهات مخالف نور پلاریزه را می‌چرخانند.

مخلوط اجزایی یکسان از یک ایزومر نوری فعال و ایزومر انانتیومر آن اصطلاحاً مخلوط راسمیک نامیده می‌شود که دارای چرخش خالص صفر در صفحه نور پلاریزه می‌باشد.

 

 

از آنجایی که این ایزومرها فعالیت نوری متفاوتی از خود نشان می دهند، گاهی اوقات به آنها ایزومرهای نوری نیز گفته میشود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا