بیوشیمیبیوفیزیک

ساختار صفحات بتا در پروتئین ها

ساختار صفحات بتا در پروتئین ها

رشته های بتا یک ساختار دوم و صفحات بتا یک ساختار فرا دوم به حساب می ایند.

صفحات β شامل رشته های پلی پپتیدی گسترده (رشته های β) هستند که توسط شبکه ای از پیوندهای هیدروژنی به هم متصل شده اند و به طور گسترده در پروتئین ها وجود دارند. فعل و انفعالات بین مولکولی بین لبه های پیوند هیدروژنی ورقه های β یک شکل اساسی از شناخت بیومولکولی (مانند جفت شدن پایه DNA) را تشکیل می دهد و شامل ساختار چهارتایی پروتئین، برهمکنش های پروتئین-پروتئین، و پپتید و تجمع پروتئین می شود.

در یکصفحه β، دو یا چند بخش از یک زنجیره پلی پپتیدی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و ساختار ورقه مانندی را تشکیل می دهند که توسط پیوندهای هیدروژنی به هم متصل می شوند. پیوندهای هیدروژنی بین گروه‌های کربونیل و آمینو ستون تشکیل می‌شوند، در حالی که گروه‌های R در بالا و پایین صفحه گسترش می‌یابند.

تعداد اسید های امینه در هر دور صفحات بتا 2 و تعداد رشته های بتا در یک صفحه بتا معمولا 2-15 رشته است.همچنین تعداد اسید امینه در هر رشته بین 5-8 اسید امینه است.

 

 

صفحات بتای موازی (همسان) یا نا موازی (نا همسان)

 

رشته های یک صفحه β ممکن است موازی باشند، در یک جهت باشند (به این معنی که انتهای N و C آنها مطابقت دارند)، یا ناموازی یا ناهمسو، در جهت مخالف باشند (به این معنی که انتهای N یک رشته  به سمت  C-پایانه دیگری قرار دارد).

از آنجایی که زنجیره های پپتیدی دارای جهتی هستند که توسط انتهای N و C انتهایی آنها اعطا می شود، می توان گفت رشته های β نیز جهت دار هستند. آنها معمولاً در نمودارهای توپولوژی پروتئین با یک فلش نشان داده می شوند که به سمت انتهای C نشان داده می شود. رشته های β مجاور می توانند پیوندهای هیدروژنی را در آرایش های ناموازی، موازی یا مختلط تشکیل دهند.

در آرایش ناموازی، رشته‌های β متوالی جهت‌های متناوب را تغییر می‌دهند به طوری که انتهای N یک رشته مجاور با انتهای C رشته بعدی باشد. این آرایشی است که قوی‌ترین پایداری بین رشته‌ای را ایجاد می‌کند، زیرا به پیوندهای هیدروژنی بین رشته‌ای بین کربونیل‌ها و آمین‌ها اجازه می‌دهد تا مسطح باشند، که جهت ترجیحی آنهاست.

 

 

در یک آرایش موازی، تمام N-پایانه های رشته های متوالی در یک جهت قرار دارند. این جهت گیری ممکن است کمی پایدار باشد زیرا غیر مسطح بودن را در الگوی پیوند هیدروژنی بین رشته ای معرفی می کند. زوایای دو وجهی (φ، ψ) در صفحات موازی در حدود (-120 درجه، 115 درجه) هستند. یافتن کمتر از پنج رشته موازی متقابل در یک موتیف به ندرت اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد تعداد کمتری از این تعداد رشته‌ها ممکن است ناپایدار باشند، با این حال تشکیل صفحات بتا موازی نیز اساساً دشوارتر است زیرا رشته‌هایی با انتهای N و C لزوماً باید هم تراز باشند .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا