بیوشیمی

مکمل ملاتونین و هر انچه که در مورد ان باید بدانید

ملاتونین چیست و چگونه کار می کند؟

ملاتونین هورمونی است که مغز شما در پاسخ به تاریکی تولید می کند.این هورمون به زمان‌بندی ریتم‌های شبانه‌روزی (ساعت داخلی 24 ساعته) و خواب کمک می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور در شب می تواند تولید ملاتونین را متوقف کند.

تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین نقش های مهم دیگری را در بدن به غیر از خواب بازی می کند. با این حال، این اثرات به طور کامل درک نشده است.

مکمل های غذایی ملاتونین را می توان از حیوانات یا میکروارگانیسم ها تهیه کرد، اما اغلب آنها به صورت مصنوعی ساخته می شوند. اطلاعات زیر در مورد مکمل های غذایی ملاتونین است.

 

مزایای سلامتی مصرف ملاتونین چیست؟

مکمل‌های ملاتونین ممکن است به برخی شرایط مانند جت لگ، اختلال فاز خواب و بیداری تاخیری، برخی اختلالات خواب در کودکان و اضطراب قبل و بعد از جراحی کمک کنند.

آیا ملاتونین به علائم سرطان کمک می کند؟

مطالعات در مورد تأثیر مکمل های ملاتونین بر علائم سرطان یا عوارض جانبی مرتبط با درمان اندک بوده و نتایج متفاوتی داشته است.

به خاطر داشته باشید که محصولات اثبات نشده نباید برای جایگزینی یا به تأخیر انداختن درمان های پزشکی مرسوم برای سرطان استفاده شوند. همچنین، برخی از محصولات می‌توانند با درمان‌های استاندارد سرطان تداخل داشته باشند یا برای افرادی که سرطان دارند، خطرات خاصی داشته باشند. قبل از استفاده از هر رویکرد بهداشتی مکمل، از جمله ملاتونین، افرادی که مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند، باید با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که تمام جنبه های مراقبت آنها با هم کار می کند.

آیا ملاتونین می تواند به رفع بی خوابی کمک کند؟

افراد مبتلا به بی خوابی در به خواب رفتن، خواب ماندن یا هر دو مشکل دارند. وقتی علائم یک ماه یا بیشتر طول بکشد، به آن بی خوابی مزمن می گویند.

طبق دستورالعمل‌های عملی آکادمی پزشکی خواب آمریکا (2017) و کالج پزشکان آمریکا (2016)، شواهد قوی کافی در مورد اثربخشی یا بی‌خطر بودن مکمل ملاتونین برای بی‌خوابی مزمن وجود ندارد تا استفاده از آن را توصیه کند. دستورالعمل‌های کالج پزشکان آمریکا استفاده از درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی (CBT-I) را به عنوان درمان اولیه برای بی‌خوابی به شدت توصیه می‌کند.

 

آیا مصرف ملاتونین بی خطر است؟

برای مکمل های ملاتونین، به ویژه در دوزهای بالاتر از آنچه بدن به طور معمول تولید می کند، هنوز اطلاعات کافی در مورد عوارض جانبی احتمالی وجود ندارد تا تصویر روشنی از ایمنی کلی داشته باشیم. به نظر می رسد استفاده کوتاه مدت از مکمل های ملاتونین برای اکثر افراد بی خطر باشد، اما اطلاعاتی در مورد ایمنی طولانی مدت مکمل ملاتونین وجود ندارد.

همچنین به خاطر داشته باشید:

تداخل ملاتونین با داروها با داروها

مانند تمام مکمل های غذایی، افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از ملاتونین با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند. به ویژه، افراد مبتلا به صرع و کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید هنگام مصرف مکمل های ملاتونین تحت نظارت پزشکی باشند.

خطر احتمالی واکنش آلرژیک مصرف ملاتونین

ممکن است خطر واکنش های آلرژیک به مکمل های ملاتونین وجود داشته باشد.

 

نگرانی های ایمنی  برای افراد مسن

دستورالعمل‌های آکادمی پزشکی خواب آمریکا در سال 2015، مصرف ملاتونین را در افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می‌کند.

ملاتونین ممکن است در افراد مسن بیشتر از افراد جوان فعال بماند و باعث خواب آلودگی در طول روز شود.

ملاتونین به عنوان یک مکمل غذایی

در ایالات متحده، ملاتونین به عنوان یک مکمل غذایی در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را با دقت کمتری نسبت به داروهای نسخه‌ای یا بدون نسخه تنظیم می‌کند. در چندین کشور دیگر، ملاتونین تنها با نسخه در دسترس است و دارو محسوب می شود.

محصولات ممکن است حاوی موارد ذکر شده در برچسب نباشند

برخی از مکمل های ملاتونین ممکن است حاوی آنچه در برچسب محصول ذکر شده است نباشند. یک مطالعه در سال 2017، 31 مکمل ملاتونین مختلف را که از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها خریداری شده بودند، آزمایش کرد. برای بیشتر مکمل‌ها، میزان ملاتونین موجود در محصول با آنچه در برچسب محصول ذکر شده بود مطابقت نداشت. همچنین، 26 درصد از مکمل ها حاوی سروتونین بودند، هورمونی که حتی در سطوح نسبتاً پایین می تواند اثرات مضری داشته باشد.

آیا مصرف ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

علاوه بر مسائل ذکر شده در بالا، مواردی وجود دارد که باید در مورد ایمنی ملاتونین در کودکان در نظر گرفت.

والدینی که قصد دارند به فرزندان خود ملاتونین بدهند، ابتدا باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد استفاده از ملاتونین در کودکان صحبت کنند.

والدین باید از ذخیره ایمن و استفاده مناسب از مکمل های ملاتونین اطمینان حاصل کنند.

استفاده از ملاتونین بدون نسخه ممکن است کودکان و نوجوانان را در معرض خطر مصرف بیش از حد تصادفی یا عمدی قرار دهد.

یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که فروش ملاتونین در ایالات متحده – که به طور گسترده در فرمولاسیون های قرص، کپسول، مایع و صمغی موجود است – بین سال های 2016 تا 2020 حدود 150 درصد افزایش یافته است. نویسندگان مطالعه گفتند که افزایش فروش، در دسترس بودن و استفاده گسترده ملاتونین در ایالات متحده احتمالاً منجر به افزایش دسترسی به ملاتونین در بین کودکان در خانه شده است.

مطالعه سال 2022 همچنین نشان داد که تعداد گزارش‌ها به مراکز کنترل مسمومیت ایالات متحده در مورد افراد 19 ساله و جوان‌تر که ملاتونین مصرف کرده‌اند از 8337 در سال 2012 به 52563 در سال 2021 افزایش یافته است. در طول دوره 10 ساله، تعداد گزارش‌ها هر سال افزایش می‌یابد. بستری شدن در بیمارستان و پیامدهای جدی ناشی از مصرف ملاتونین توسط افراد 19 ساله و کمتر نیز در طی 10 سال افزایش یافته است. بیشتر بستری شدن در بیمارستان شامل نوجوانانی بود که عمداً بیش از حد ملاتونین مصرف کرده بودند و بیشترین افزایش در بستری شدن در بیمارستان در کودکان 5 سال و کمتر رخ داد.

به نظر می رسد مکمل های ملاتونین در دوزهای معمولی برای اکثر کودکان برای استفاده کوتاه مدت بی خطر هستند، اما مطالعات زیادی روی کودکان و ملاتونین وجود ندارد. همچنین، اطلاعات کمی در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از ملاتونین در کودکان وجود دارد. از آنجایی که ملاتونین یک هورمون است، ممکن است مکمل های ملاتونین بر رشد هورمونی، از جمله بلوغ، سیکل های قاعدگی و تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین تأثیر بگذارد.

عوارض جانبی احتمالی مکمل ملاتونین گزارش شده در کودکان معمولاً خفیف بوده و شامل موارد زیر است:

خواب آلودگی

افزایش شب ادراری یا ادرار در شب

سردرد

سرگیجه

تحریک

عوارض ملاتونین چیست؟

یک بررسی در سال 2015 در مورد ایمنی مکمل های ملاتونین نشان داد که تنها عوارض جانبی خفیفی در مطالعات کوتاه مدت مختلف که شامل بزرگسالان، بیماران جراحی و بیماران بدحال بود گزارش شده است. برخی از عوارض جانبی خفیف که در مطالعات گزارش شده عبارتند از:

سردرد

سرگیجه

حالت تهوع

خواب آلودگی

عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت استفاده از ملاتونین نامشخص است.

نکاتی که باید در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که اگرچه FDA مکمل‌های غذایی مانند ملاتونین را تنظیم می‌کند، اما مقررات مکمل‌های غذایی متفاوت و سخت‌گیرانه‌تر از مقررات مربوط به داروهای تجویزی یا بدون نسخه است.

برخی از مکمل های غذایی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا در صورت داشتن مشکلات پزشکی یا جراحی، خطراتی ایجاد کنند.

اگر باردار هستید یا از کودکی شیر می دهید، به ویژه مهم است که قبل از مصرف هر دارو یا مکملی، از جمله ملاتونین، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر از مکمل های غذایی مانند ملاتونین استفاده می کنید، دستورالعمل های برچسب را بخوانید و دنبال کنید. “طبیعی” همیشه به معنای “ایمن” نیست. برای اطلاعات بیشتر، استفاده عاقلانه از مکمل های غذایی را ببینید.

مسئولیت سلامتی خود را بر عهده بگیرید – با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر رویکرد بهداشتی مکملی که استفاده می کنید صحبت کنید. با هم می توانید تصمیمات مشترک و آگاهانه بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا