تجهیزات ازمایشگاه

ارلن مایر چیست|کاربرد ها و نحوه استفاده

ارلن مایر یا فلاسک ارلن

 

ارلن مایر یک نوع فلاسک آزمایشگاهی پرکاربرد است که دارای پایه مخروطی شکل با گردن استوانه ای است. معمولاً برای نشان دادن حجم تقریبی محتویات آنها در بغل علامت گذاری می شوند.ارلن مایر که از یک پایه پهن با کف صاف و یک گردن استوانه ای معکوس تشکیل شده است. نام ارلن مایر از نام مخترع، امیل ارلن مایر گرفته شده است.امیل ارلن مایر یک شیمیدان آلمانی بود که در ابتدا در داروسازی تخصص داشت، اما در نهایت به دنیای شیمی بازگردانده شد.

ویژگی های ساختاری ارلن مایر

ارلن مایر مخروطی شبیه به بشر است، اما با گردن باریک آن متمایز می شود. گردن به فلاسک اجازه می دهد تا با استفاده از بند های لاستیکی یا چوب پنبه بسته شود. شکل مخروطی اجازه می دهد تا محتویات در طول آزمایش بچرخند یا هم بزنند (همانطور که در تیتراسیون لازم است). گردن باریک از بیرون ریختن محتویات جلوگیری می کند. گردن کوچکتر نیز بهتر از یک لیوان افت تبخیر را کاهش می دهد. ته صاف فلاسک مخروطی، برخلاف فلاسک فلورانس، احتمال واژگونی آن را کم می کند.

کاربرد های ارلن مایر

از فلاسک های ارلن برای تیتراسیون pH و در میکروبیولوژی برای تهیه کشت های میکروبی استفاده می شود. فلاسک های ارلن پلاستیکی که در کشت سلولی استفاده می شوند، از قبل استریل شده هستند.

ارلن مایر معمولاً در آزمایش های شیمیایی برای مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف یا حاوی محلول های تیتراسیون استفاده می شود. Erlenmeyer ابزاری است که در آزمایش در آزمایشگاه بسیار مهم است. کاربردهای زیادی دارد و آن را به یک ابزار ضروری در آزمایشگاه تبدیل می کند.

معمولاً این ارلن مایر از شیشه یا پلاستیک ساخته شده است و روی گردن مجهز به شیشه آسیاب شده است. و تکه هایی از مینا و شیشه آسیاب شده وجود دارد که باید با مداد برچسب گذاری شوند.

فلاسک ارلن یا ارلن مایر دارای ته صاف پهن، بدنه مخروطی و گردن استوانه ای بلند است. فلاسک های ارلن برای حاوی مایعات و برای اختلاط، گرم کردن، خنک کردن، انکوباسیون، فیلتراسیون، ذخیره سازی و سایر فرآیندهای جابجایی مایعات استفاده می شود.

دو طرف ارلن و گردن باریک اجازه می دهد تا محتویات داخل فلاسک بدون خطر ریختن مخلوط و چرخانده شود که برای تیتر کردن و جوشاندن مایعات مفید است.

گردن ارلن نیز می تواند از قیف فیلتر برای انتقال محتویات پشتیبانی کند. فلاسک های ارلن را می توان با قبولی در آزمون علامت گذاری کرد و مناطقی وجود دارد که فلاسک های ارلن را می توان علامت گذاری یا برچسب گذاری کرد.

این ارلن مایر از رزین شیشه ای یا پلاستیکی ساخته شده است و در حجم/ظرفیت های مختلف موجود است.

از طرف دیگر، می توان از یک درپوش یا درپوش لاستیکی برای حفظ محتویات استفاده کرد. برخی از فلاسک های ارلن نیز دارای یک بازوی جانبی (قابل جابجایی) برای استفاده هستند.

از فلاسک های ارلن همچنین می توان برای تهیه میکروب استفاده کرد. برخی از ارلن‌ها مجهز به حفره‌هایی هستند که به حداکثر رساندن انتقال گاز کمک می‌کنند تا در هنگام تکان دادن محتویات ارلن، بتوان آن را بهینه‌تر مخلوط کرد.

همانطور که قبلا ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که ارلن مایر چندین عملکرد مهم در آزمایشگاه دارد. در اینجا برخی از عملکردهای دیگر ارلن مایر آورده شده است:

  • برای اندازه گیری دوز آنالیز شیمیایی مواد استفاده می شود یا همچنین می تواند برای مخلوط کردن یک ماده با مواد دیگر استفاده شود.
  • برای ظروف استفاده می شود تا بتوانند محلول ها یا مایعات را در خود جای دهند.
  • به عنوان محل کشت در میکروب ها با کشت مایع عمل می کند.
  • برای مخلوط کردن و همگن کردن مواد محلول در برابر مواد دیگر استفاده می شود.
  • برای تیتر کردن یک ترکیب شیمیایی استفاده می شود تا بتوان یک مسابقه قوی ایجاد کرد.

 

محدوده حجمی ارلن مایر ها

ارلن مایر ها دارای چندین اندازه حجمی هستند. اندازه های حجمی ارلن که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند 250 میلی لیتر و 500 میلی لیتر هستند. اما اندازه های دیگری از این ارلن وجود دارد، یعنی 50 میلی لیتر، 250 میلی لیتر، 500 میلی لیتر، 1000 میلی لیتر تا بزرگترین 2000 میلی لیتر.

نحوه استفاده از فلاسک ارلن

البته که استفاده از ارلن خودسرانه نیست. برای جلوگیری از خطاهای مهلک باید از ان به درستی و بطور صحیح استفاده کنید.

در اینجا نحوه استفاده صحیح  از Erlenmeyer آورده شده است:

املاح را به ارلن اضافه کنید.

به اندازه کافی حلال اضافه کنید تا محلول حل شود.

به افزودن حلال ادامه دهید تا به خط مشخص شده روی فلاسک حجمی نزدیک شود.

از قطره چکان برای پر کردن فلاسک استفاده کنید.

درب فلاسک حجمی داخل فلاسک حجمی قرار دهید تا بطور کامل بسته شود.

میتوانید فلاسک را برگردانید تا محلول کاملا مخلوط شود.

برای گرم گرم کردن، معمولاً با استفاده از یک گیره حلقه، آن را روی حلقه ای قرار می دهند. حلقه آن را روی یک مشعل نگه می دارد تا با شعله مشعل گرم شود. هنگامی که به این ترتیب تنظیم می شود، یک توری گاز سیمی یا پد بین حلقه و فلاسک قرار می گیرد تا از تماس مستقیم شعله با شیشه جلوگیری کند. یک راه جایگزین برای راه اندازی دستگاه این است که فلاسک را مستقیماً به پایه حلقه با استفاده از یک گیره لوله آزمایش در اطراف گردن فلاسک نگه دارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا