تجهیزات ازمایشگاه

پمپ خلاء خشک-ساختار،کاربرد و مزایا

پمپ خلاء خشک (dry vacuum pump) چیست

پمپ های خلاء خشک آزمایشگاهی به طور گسترده در علوم زیستی برای لیوفیلیزاسیون (خشک کردن انجمادی)، فیلتراسیون، تقطیر و غیره استفاده می شود.

اگرچه همه پمپ های خلاء عملکرد مشترک مکش را دارند، در انتخاب پمپ ملاحظات متعددی وجود دارد، زیرا بسته به کاربرد مورد نظر می توانند در طراحی متفاوت باشند. پمپ خلاء خشک نوعی پمپ است که برای کار کردن به روغن یا روان کننده های دیگر نیاز ندارد.

در عوض، از مکانیزمی استفاده می کند که بر حرکت پره ها یا روتورها برای ایجاد خلاء متکی است. پره ها یا روتورها در داخل محفظه پمپ قرار دارند و با سرعت بالایی می چرخند تا خلاء ایجاد کنند.

همانطور که پره ها یا روتورها می چرخند، هوا و سایر گازها را در داخل محفظه به دام می اندازند و سپس آنها را از طریق درگاه اگزوز خارج می کنند.

پمپ های وکیوم خشک همانطور که از نام آن پیداست پمپ هایی هستند که از روغن در محفظه به منظور ایجاد خلاء یا خنک کردن پمپ استفاده نمی کنند.

پمپ های خلاء بدون روغن از نظر انرژی کارآمد هستند و نیاز به تعویض و دفع روغن را برطرف می کنند. پمپ‌های خلاء خشک در فناوری‌های مختلفی از جمله فناوری‌های پمپ دیافراگمی، پیچی و اسکرول عرضه می‌شوند.

پمپ‌های خلاء بدون روغن به ویژه در بسته‌بندی و فرآوری مواد غذایی، داروها و تأسیسات پزشکی که نشت روغن و زمان از کار افتادن دستگاه می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد، مفید است.

 

پمپ خلاء خشک چگونه کار می کند؟

پمپ های خلاء خشک بر اساس اصل جابجایی مثبت کار می کنند. پمپ های جابجایی مثبت با به دام انداختن مقدار ثابتی گاز و سپس خارج کردن آن از پمپ کار می کنند. در مورد پمپ های خلاء خشک، پره ها یا روتورهای داخل محفظه پمپ، هوا و سایر گازها را در حین چرخش به دام می اندازند. سپس گاز به دام افتاده فشرده شده و از طریق درگاه اگزوز از پمپ خارج می شود.

 

مزایای پمپ های وکیوم (خلاء) خشک

استفاده از پمپ های وکیوم خشک نسبت به سایر انواع پمپ های خلاء که از روغن به عنوان روان کننده استفاده می کنند، مزایای متعددی دارد. در اینجا برخی از مزایای اصلی ذکر شده است:

 

  1. بدون آلودگی

از آنجایی که پمپ های وکیوم خشک برای کار کردن به روغن یا روان کننده های دیگر نیاز ندارند، خطر آلودگی وجود ندارد. این امر باعث می شود که پمپ های خلاء خشک برای کاربردهایی که آلودگی یک نگرانی است، مانند صنایع نیمه هادی و پزشکی، ایده آل باشند.

 

  1. تعمیر و نگهداری کم

پمپ های وکیوم خشک در مقایسه با انواع دیگر پمپ های وکیوم به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. از آنجایی که هیچ روغن یا روان کننده های دیگری در کار نیست، نیازی به تعویض منظم روغن یا سایر کارهای تعمیر و نگهداری مرتبط با پمپ های مبتنی بر روغن نیست.

 

  1. انرژی کارآمد

پمپ‌های وکیوم خشک نسبت به پمپ‌های نفتی از نظر انرژی کارآمدتر هستند. از آنجایی که روغن درگیر نیست، اصطکاک کمتری وجود دارد، به این معنی که انرژی کمتری برای کارکرد پمپ مورد نیاز است.

 

کاربرد پمپ های خلاء خشک

پمپ های وکیوم خشک به دلیل مزیت های منحصر به فرد خود نسبت به سایر انواع پمپ های وکیوم کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند. برخی از رایج ترین کاربردهای پمپ وکیوم خشک عبارتند از:

 

  • صنعت پزشکی – مورد استفاده در صنعت پزشکی، به ویژه در تولید دستگاه های پزشکی مانند ضربان ساز، کاتتر، و سایر دستگاه های قابل کاشت.
  • صنایع غذایی – صنایع غذایی نیز از پمپ های خلاء خشک در تولید انواع محصولات غذایی مانند خشک کردن انجمادی و بسته بندی استفاده می کنند.
  • صنعت محیط زیست – در صنعت محیط زیست از پمپ های خلاء خشک برای نمونه برداری از هوا، اصلاح خاک و تصفیه فاضلاب استفاده می شود.
  • تحقیق و توسعه – مورد استفاده در برنامه های تحقیق و توسعه، مانند آزمایشگاه ها برای ایجاد خلاء در آزمایش ها.
  • صنایع شیمیایی – در صنایع شیمیایی برای تقطیر، خشک کردن و سایر فرآیندهایی که نیاز به خلاء دارند استفاده می شود.
  • صنعت هوافضا – در صنعت هوافضا از پمپ های خلاء خشک برای ایجاد خلاء در محفظه هنگام تست تجهیزات و اجزای مختلف استفاده می شود.
  • تولید برق – مورد استفاده در صنایع تولید برق، به ویژه در نیروگاه های هسته ای، برای کاربردهای مختلف مانند برج های خنک کننده، توربین های بخار و غیره.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا